Części układu hamulcowego w rowerze
Produktów: 247
-
-
-
-
ID: 7285 ⋅ iBike
Hamulce V-Brake 110mm + klocki, fajka, guma, linki, pancerze, końcówki - kpl. na 2 koła47.79 zł
-
-
-
-
-
-
ID: 7281 ⋅ iBike
Hamulec szczękowy V-Brake 110mm, klocki, fajka, guma, komplet na 1 koło - czarny19.79 zł
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ID: 7521 ⋅ iBike
Hamulec szczękowy V-Brake 110mm, klocki, fajka, guma, komplet na 1 koło - srebrny21.50 zł
-
Układ hamulcowy w rowerze: Zatrzymaj się w odpowiednim momencie
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów każdego roweru, odpowiedzialny za bezpieczeństwo i kontrolę jazdy. Współczesne rowery wyposażone są w różnorodne typy hamulców, każdy z nich dostosowany do specyficznych potrzeb i warunków jazdy.
Typy hamulców
Hamulce obręczowe (V-brake): Są to tradycyjne hamulce działające przez ściskanie obręczy kół. Chociaż są mniej wydajne niż nowocześniejsze rozwiązania, to jednak w wielu przypadkach są łatwe w konserwacji i tanie w zakupie.
Hamulce tarczowe mechaniczne i hydrauliczne: Wykorzystują tarczę przymocowaną do piasty koła oraz specjalne klocki, które ściskają tą tarczę. Hydrauliczne hamulce tarczowe wykorzystują płyn w systemie do przekazywania siły z dźwigni do klocków, podczas gdy wersja mechaniczna wykorzystuje linkę. Hamulce tarczowe oferują doskonałą wydajność w mokrych warunkach i są często wybierane do rowerów górskich i gravelowych.
Części składowe układu hamulcowego
Dźwignie hamulcowe: Znajdujące się przy kierownicy urządzenia, za pomocą których rowerzysta aktywuje układ hamulcowy. W zależności od typu roweru i preferencji użytkownika mogą różnić się rozmiarem, kształtem i materiałem wykonania.
Tarcze: W przypadku hamulców tarczowych, tarcze są kluczową częścią układu. Dostępne są w różnych średnicach i grubościach, a także z różnymi wzorami otworów, które wpływają na chłodzenie podczas hamowania. Tarcze wykonane są zazwyczaj z hartowanej stali, ale można również znaleźć tarcze z kompozytów lub aluminium.
Klocki hamulcowe: Elementy, które bezpośrednio stykają się z obręczą lub tarczą, zależnie od typu hamulca. Klocki mogą być wykonane z różnych materiałów, takich jak organiczne, półmetalowe lub sintered, które różnią się trwałością, wydajnością hamowania i odpornością na wysokie temperatury.
Linki i przewody: W systemach mechanicznych, stalowe linki przekazują siłę z dźwigni hamulca do klocków. W systemach hydraulicznych zamiast linki mamy przewody napełnione specjalnym płynem hamulcowym, który przekazuje nacisk z dźwigni na tłoczki w zacisku hamulcowym.
Zaciski: To tutaj następuje ściskanie klocków na tarczę. W zaciskach hydraulicznych znajdują się tłoczki, które wypychane są pod wpływem ciśnienia płynu, natomiast w zaciskach mechanicznych ruch tłoczków jest generowany przez linkę.
Adaptery i mocowania: W zależności od konstrukcji roweru oraz wielkości tarcz, często wymagane jest użycie odpowiednich adapterów do montażu zacisków hamulcowych. Pozwalają one na właściwe ustawienie zacisku względem tarczy.
Płyn hamulcowy: Używany w systemach hydraulicznych do przekazywania siły z dźwigni do zacisku. Istnieje kilka typów płynów hamulcowych, w tym na bazie oleju mineralnego oraz DOT, a wybór odpowiedniego płynu jest kluczowy dla bezpieczeństwa i wydajności układu i zależy od marki sprzętu.
Współczesne układy hamulcowe składają się z wielu skomplikowanych i precyzyjnie wykonanych części. Dzięki temu zapewniają one niezawodne i efektywne hamowanie w różnych warunkach jazdy, ale również wymagają regularnej konserwacji i kontrolowania stanu technicznego.
Zastosowanie w zależności od typu jazdy
Rower miejski i turystyczny: Hamulce obręczowe są w wielu przypadkach wystarczające, zapewniając odpowiednią moc hamowania w typowych warunkach miejskich.
Rower górski (MTB): Ze względu na trudniejsze warunki terenowe, hamulce tarczowe (szczególnie hydrauliczne) są bardziej odpowiednie, zapewniając lepszą moc hamowania i pewność w mokrych warunkach.
Rower szosowy: Chociaż tradycyjnie rowery szosowe były wyposażone w hamulce obręczowe, coraz częściej można spotkać modele z hamulcami tarczowymi, zwłaszcza w wyższych klasach sprzętu.
Gravel i cross: Hamulce tarczowe są tutaj standardem, oferując doskonałą wydajność w różnorodnych warunkach.
Podsumowując, odpowiedni wybór układu hamulcowego jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Warto zastanowić się nad typem jazdy, który preferujesz, a następnie dobrać odpowiednie hamulce, które najlepiej spełnią Twoje oczekiwania.