Kategorie

    Produkty

      Części układu hamulcowego w rowerze

      Produktów: 200

      Filtr

      Układ hamulcowy w rowerze: Zatrzymaj się w odpowiednim momencie

      Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów każdego roweru, odpowiedzialny za bezpieczeństwo i kontrolę jazdy. Współczesne rowery wyposażone są w różnorodne typy hamulców, każdy z nich dostosowany do specyficznych potrzeb i warunków jazdy.

      Typy hamulców

      Hamulce obręczowe (V-brake): Są to tradycyjne hamulce działające przez ściskanie obręczy kół. Chociaż są mniej wydajne niż nowocześniejsze rozwiązania, to jednak w wielu przypadkach są łatwe w konserwacji i tanie w zakupie.

      Hamulce tarczowe mechaniczne i hydrauliczne: Wykorzystują tarczę przymocowaną do piasty koła oraz specjalne klocki, które ściskają tą tarczę. Hydrauliczne hamulce tarczowe wykorzystują płyn w systemie do przekazywania siły z dźwigni do klocków, podczas gdy wersja mechaniczna wykorzystuje linkę. Hamulce tarczowe oferują doskonałą wydajność w mokrych warunkach i są często wybierane do rowerów górskich i gravelowych.

       foto 1

      Części składowe układu hamulcowego

      Dźwignie hamulcowe: Znajdujące się przy kierownicy urządzenia, za pomocą których rowerzysta aktywuje układ hamulcowy. W zależności od typu roweru i preferencji użytkownika mogą różnić się rozmiarem, kształtem i materiałem wykonania.

      Tarcze: W przypadku hamulców tarczowych, tarcze są kluczową częścią układu. Dostępne są w różnych średnicach i grubościach, a także z różnymi wzorami otworów, które wpływają na chłodzenie podczas hamowania. Tarcze wykonane są zazwyczaj z hartowanej stali, ale można również znaleźć tarcze z kompozytów lub aluminium.

      Klocki hamulcowe: Elementy, które bezpośrednio stykają się z obręczą lub tarczą, zależnie od typu hamulca. Klocki mogą być wykonane z różnych materiałów, takich jak organiczne, półmetalowe lub sintered, które różnią się trwałością, wydajnością hamowania i odpornością na wysokie temperatury.

      Linki i przewody: W systemach mechanicznych, stalowe linki przekazują siłę z dźwigni hamulca do klocków. W systemach hydraulicznych zamiast linki mamy przewody napełnione specjalnym płynem hamulcowym, który przekazuje nacisk z dźwigni na tłoczki w zacisku hamulcowym.

      Zaciski: To tutaj następuje ściskanie klocków na tarczę. W zaciskach hydraulicznych znajdują się tłoczki, które wypychane są pod wpływem ciśnienia płynu, natomiast w zaciskach mechanicznych ruch tłoczków jest generowany przez linkę.

      Adaptery i mocowania: W zależności od konstrukcji roweru oraz wielkości tarcz, często wymagane jest użycie odpowiednich adapterów do montażu zacisków hamulcowych. Pozwalają one na właściwe ustawienie zacisku względem tarczy.

      Płyn hamulcowy: Używany w systemach hydraulicznych do przekazywania siły z dźwigni do zacisku. Istnieje kilka typów płynów hamulcowych, w tym na bazie oleju mineralnego oraz DOT, a wybór odpowiedniego płynu jest kluczowy dla bezpieczeństwa i wydajności układu i zależy od marki sprzętu.

      Współczesne układy hamulcowe składają się z wielu skomplikowanych i precyzyjnie wykonanych części. Dzięki temu zapewniają one niezawodne i efektywne hamowanie w różnych warunkach jazdy, ale również wymagają regularnej konserwacji i kontrolowania stanu technicznego.

       foto 2

      Zastosowanie w zależności od typu jazdy

      Rower miejski i turystyczny: Hamulce obręczowe są w wielu przypadkach wystarczające, zapewniając odpowiednią moc hamowania w typowych warunkach miejskich.

      Rower górski (MTB): Ze względu na trudniejsze warunki terenowe, hamulce tarczowe (szczególnie hydrauliczne) są bardziej odpowiednie, zapewniając lepszą moc hamowania i pewność w mokrych warunkach.

      Rower szosowy: Chociaż tradycyjnie rowery szosowe były wyposażone w hamulce obręczowe, coraz częściej można spotkać modele z hamulcami tarczowymi, zwłaszcza w wyższych klasach sprzętu.

      Gravel i cross: Hamulce tarczowe są tutaj standardem, oferując doskonałą wydajność w różnorodnych warunkach.

      Podsumowując, odpowiedni wybór układu hamulcowego jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Warto zastanowić się nad typem jazdy, który preferujesz, a następnie dobrać odpowiednie hamulce, które najlepiej spełnią Twoje oczekiwania.

       foto 3

      Dowiedz się jako pierwszy o nowościach i promocjach!

      Zapisz się do naszego newslettera

      Używamy ciasteczek, dzięki którym strona działa poprawnie.