ID: 7054 ⋅ iBike
Zestaw linek i pancerzy przerzutek i hamulców rowerowych - przód i tył + końcówki29.99 zł
Produktów: 92
ID: 7054 ⋅ iBike
Zestaw linek i pancerzy przerzutek i hamulców rowerowych - przód i tył + końcówki29.99 zł
ID: 7039 ⋅ iBike
Zestaw linek i pancerzy przerzutek i hamulców rowerowych - przód i tył + klocki + osłony49.90 zł
Linki rowerowe to często niedoceniany, ale niezwykle ważny element każdego roweru. To one przekazują ruch z manetek do przerzutek i hamulców, gwarantując precyzyjną i płynną pracę tych kluczowych komponentów. W zależności od jakości i typu linki, jazda rowerem może stać się prawdziwą przyjemnością lub koszmarem. Właściwy wybór i konserwacja linek są więc niezbędne dla każdego rowerzysty.
Linki galwanizowane to najbardziej podstawowe i najtańsze linki dostępne na rynku. Pokryte cienką warstwą cynku chronią przed korozją, ale nie są tak odporne na rdzewienie jak ich nierdzewne odpowiedniki. Linki nierdzewne wykonane są ze stali nierdzewnej, która jest bardziej odporna na korozję i oferuje dłuższą żywotność. Linki pokryte polimerem lub zaawansowaną powłoką w technologii optislick przeznaczone są dla profesjonalistów i stworzone do gwarantowania maksymalnej precyzji działania.
Linki hamulcowe są dostosowywane do konkretnych typów jazdy, takich jak szosa czy MTB. Linki szosowe i MTB mogą różnić się też konstrukcją i sposobem montażu, więc warto wybierać je zgodnie z przeznaczeniem roweru. Najczęściej różnicą jest główka linki a dokładniej jej kształt. O ile często linka przerzutki nie różni się niczym, to linki hamulca mają inny kształt główki w przypadku szosy i rowerów MTB i innych.
Linki do przerzutek są cieńsze i ich grubość wynosi zazwyczaj około 1.2 mm, natomiast linki hamulcowe są grubsze, o średnicy ok. 1.5mm. Na grafice przedstawiono trzy typy najpopularniejszych linek rowerowych.
Wyróżniamy 2 typy pancerzy rowerowych - przerzutki i hamulca. Różnice pomiędzy nimi to średnica oraz sposób wykonania, który przekłada się na sztywność pancerza. Na grafice przedstawiliśmy przekrój 2 typy pancerzy, na którym widać ich budowę oraz wkłąd teflonowy ułatwiający przesuwanie się linki wewnątrz pancerza. Opis każdego z nich:
Pancerze rowerowe, inaczej zwane też osłonami lub prowadnicami, stanowią zewnętrzną osłonę dla linek, przez które te przechodzą. Ich główna rola polega na ochronie linki przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak błoto, piasek czy woda oraz oczywiście poprowadzenie linki we właściwe miejsce w rowerze. Dzięki pancerzom linki działają płynnie i efektywnie, co przekłada się na dokładne działanie przerzutek i hamulców. Dobrze dobrane i zamontowane pancerze przedłużają żywotność link i minimalizują potrzebę częstej konserwacji.
Pancerze rowerowe występują w różnych typach, które są dostosowane do konkretnych zastosowań. Najbardziej popularne to pancerze do link hamulcowych i przerzutowych. Te pierwsze muszą być sztywniejsze i mocniejsze, by przekazywać siłę hamowania, podczas gdy te drugie są bardziej elastyczne i cieńsze, aby umożliwić dokładne przenoszenie ruchu z manetki do przerzutki. Istnieją także pancerze specjalistyczne dla rowerów szosowych, MTB czy miejskich, które różnią się grubością, konstrukcją i materiałem wykonania.
Wybierając pancerze rowerowe, warto zwrócić uwagę na ich jakość i materiał wykonania. Stal nierdzewna, aluminium czy tworzywa sztuczne oferują różne właściwości i poziom ochrony. Ważne jest też regularne czyszczenie i smarowanie pancerzy, aby zapewnić ich długą żywotność i gładkie działanie. Ponadto, podczas montażu należy upewnić się, że pancerze są odpowiednio długie i dobrze dopasowane do ramy roweru oraz innych elementów konstrukcyjnych. Pancerze można dociąć na długość we własnym zakresie w zależności od potrzeb.
Końcówki do pancerzy i linek rowerowych to małe, ale niezwykle ważne elementy każdego roweru. Pełnią funkcję osłonową, zapobiegając przedostawaniu się brudu i wody do wewnątrz, a także chronią linki przed przecieraniem i uszkodzeniem. W przypadku linek, końcówki zapobiegają ich rozwarstwianiu i gwarantują dłuższą żywotność oraz płynne działanie układu hamulcowego i przerzutkowego.
W zależności od zastosowania, końcówki różnią się rozmiarem, kształtem i materiałem wykonania. Najczęściej spotykane to końcówki do linek hamulcowych, przerzutowych oraz do pancerzy. Wybierając odpowiednie końcówki, warto zwrócić uwagę na ich średnicę oraz kompatybilność z wybranymi linkami i pancerzami. Istnieją także specjalne końcówki z uszczelkami, które zapewniają dodatkową ochronę przed wodą i brudem, idealne dla rowerów terenowych.
Montaż końcówek do linek i pancerzy jest prosty, ale wymaga precyzji. Ważne jest, aby końcówka była dobrze dopasowana do średnicy linki czy pancerza, aby zapewnić szczelne i trwałe połączenie. Regularne sprawdzanie końcówek oraz ich ewentualna wymiana jest kluczowa dla zachowania pełnej funkcjonalności i bezpieczeństwa układu hamulcowego i przerzutkowego roweru. Czasami warto także używać specjalnych smarów lub preparatów konserwujących, które przedłużą żywotność tych małych, ale niezwykle ważnych elementów.
Aby zagwarantować długie i niezawodne działanie układów hamulcowych i przerzutkowych nie wystarczą tylko dobrej jakości linki czy pancerze. Często stosuje się także zależnie od potrzeb: