ID: 8246 ⋅ Shimano
Mechanizm korbowy Shimano TOURNEY 6/7/8rz Czarny FC-TY301 48/38/28 170mm53.90 zł
Produktów: 239
ID: 8246 ⋅ Shimano
Mechanizm korbowy Shimano TOURNEY 6/7/8rz Czarny FC-TY301 48/38/28 170mm53.90 zł
ID: 8247 ⋅ Shimano
Mechanizm korbowy Shimano TOURNEY 6/7/8rz czarny FC-TY301 42/34/24 170mm52.79 zł
Mechanizmy korbowe to jedne z kluczowych elementów każdego roweru, które odpowiadają za przekazywanie energii z nog rowerzysty do koła rowerowego. Bez nich jazda na rowerze nie byłaby możliwa. Przekształcają ruch obrotowy pedałów w ruch napędzający koło łańcuchowe, a co za tym idzie - cały rower. Wybór odpowiedniego mechanizmu korbowego może znacząco wpłynąć na komfort jazdy, wydajność i trwałość całego układu napędowego.
Mechanizmy korbowe składają się z kilku elementów: korby, suportu oraz tarcz łańcuchowych. W zależności od typu roweru i zastosowania, mechanizmy korbowe mogą posiadać od jednej do nawet trzech tarcz łańcuchowych. Rowerzyści górscy często wybierają mechanizmy z trzema tarczami, oferującymi szeroki zakres przełożeń. Natomiast rowery miejskie czy szosowe mogą posiadać jedną lub dwie tarcze, skupiając się na prostocie i wydajności. Z kolei rowery do trialu czy dirtu a także niektóe MTB i gravele skupiają się na jednotarczowych rozwiązaniach, gdzie wytrzymałość jest kluczem.
Na rynku dostępne są mechanizmy korbowe wielu producentów, ale kilka z nich wyróżnia się jakością, innowacyjnością i popularnością. Wśród nich warto wymienić takie firmy jak: Shimano, SRAM czy Campagnolo. Każdy z tych producentów oferuje mechanizmy korbowe w różnych grupach cenowych i jakościowych, dostosowanych do różnych potrzeb rowerzystów. Na przykład, Shimano oferuje grupy takie jak Deore, Ultegra, 105 czy Dura-Ace, dostosowane do różnych dyscyplin i poziomów zaawansowania. SRAM z kolei oferuje grupy takie jak NX, GX czy Red, a Campagnolo - grupy Chorus, Record czy Super Record. Każda z tych grup jest zoptymalizowana pod kątem wagi, wytrzymałości i precyzji działania.
Wybierając mechanizm korbowy, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Po pierwsze, kompatybilność z resztą układu napędowego - ilość tarcz, rodzaj suportu czy długość korby. Po drugie, materiał wykonania - aluminium czy karbon oferują różne właściwości w zakresie wagi i wytrzymałości. Po trzecie, zakres przełożeń - zależnie od rodzaju jazdy i potrzeb rowerzysty. Warto także kierować się renomą producenta oraz dostępnymi recenzjami innych użytkowników. Na sam koniec rzecz jednak chyba najbardziej istotna - budżet i za razem półka w jaką celujemy. Należy zadać sobie pytanie na ile drogi i jak bardzo wyczynowy sprzęt jest nam potrzebny i na jaki możemy sobie pozwolić.
Tarcze, często nazywane blatami, to okrągłe lub owalne płyty, na których zamocowane są zęby, służące do napinania i napędzania łańcucha. Stanowią integralną część mechanizmu korbowego i w zależności od potrzeb i zastosowania roweru, mogą występować w różnych rozmiarach i ilościach.
Znajdując się w centrum systemu napędowego, tarcze muszą być wytrzymałe na siłę nacisku oraz odporność na zużycie. W zależności od dyscypliny rowerowej, różne tarcze są zoptymalizowane do konkretnych potrzeb. Na przykład, rowerzyści górscy mogą preferować tarcze o mniejszej liczbie zębów dla stromych wspinaczek, podczas gdy kolarze szosowi mogą skłaniać się ku tarczom o większej liczbie zębów, które oferują szybsze przełożenia na płaskim terenie.
Wybierając tarczę do swojego roweru, warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Po pierwsze, kompatybilność z mechanizmem korbowym - nie wszystkie tarcze pasują do wszystkich mechanizmów korbowych. Po drugie, materiał wykonania - stal nierdzewna oferuje trwałość, podczas gdy aluminium może oferować lepszy stosunek wagi do wytrzymałości. Ostatnim, ale nie mniej ważnym aspektem jest ilość zębów, która determinuje zakres przełożeń oferowany przez tarczę.