Kategorie

    Produkty

      Linki i pancerze rowerowe - wszystko co musisz wiedzieć

      2025-04-07

      Linki i pancerze rowerowe - wszystko co musisz wiedzieć

      Dbanie o stan techniczny roweru to kwestia niezbędna dla zarówno dla bezpieczeństwa rowerzysty, jak i komfortu podczas jazdy. Bez wątpienia elementem, który wymaga od nas najwięcej uwagi, jest napęd oraz układ hamulcowy. Komponenty wchodzące w skład tych układów rowerowych wykonują ogrom pracy podczas jazdy, z tego też względu najszybciej się zużywają i wymagają odpowiedniej konserwacji, a także wymiany, gdy poziom ich zużycia osiągnie krytyczną wartość.

      Oprócz głównych komponentów napędu rowerowego oraz układu hamulcowego bardzo ważnymi elementami są również linki i pancerze rowerowe. Są to często pomijane elementy, które jednak odgrywają bardzo ważną rolę w prawidłowym działaniu układu hamulcowego czy też napędowego. Warto więc wiedzieć więcej na ich temat, a także pamiętać o tym, kiedy należy wymienić linki i pancerze w rowerze oraz czym kierować się podczas ich zakupu.

      Linki i pancerze rowerowe - wszystko co musisz wiedzieć zdjęcie nr 5

      Czym są pancerze i linki rowerowe oraz jakie jest ich zastosowanie?

      Płynne i niezawodne działanie napędu oraz hamulców w rowerze, to kwestie niezbędne zarówno dla naszego bezpieczeństwa podczas jazdy, jak i dla wyników oraz komfortu na rowerze. Kluczowe jest tutaj odpowiednie wyregulowanie tych układów i prawidłowe korzystanie z nich. Nie należy jednak zapominać o takich elementach, jak linki i pancerze, które odgrywają równie ważną rolę w obsłudze tych układów.

      Linka rowerowa to stalowa linka, która jest elementem przenoszącym ruch manetki na przerzutkę, czy też w przypadku hamulców, ruch klamki hamulcowej na zacisk hamulca. Element ten występuje wyłącznie w komponentach mechanicznych, więc nie zobaczymy go w układach hydraulicznych czy też elektronicznych. Z kolei pancerz to specjalna wzmocniona osłona, której zadaniem jest zabezpieczenie linki przed uszkodzeniem czy też zabrudzeniem oraz zapewnienie jej odpowiedniego toru poruszania się i poślizgu podczas pracy.

      Linki i pancerze rowerowe - wszystko co musisz wiedzieć zdjęcie nr 4

      Rodzaje linek rowerowych

      Linki rowerowe, mimo że na pierwszy rzut oka mogą wydawać się bardzo proste w budowie, a ich zakup nie powinien być skomplikowany, to jednak występują one w różnych odmianach. Mogą się od siebie różnić przeznaczeniem, rodzajem końcówki, materiałem, z jakiego są wykonane, czy też powłoką, która ma na celu zmniejszenie tarcia linki o pancerz i tym samym płynniejszą pracę układu hamulcowego czy przerzutki. Warto więc wiedzieć, jakie istnieją rodzaje linek rowerowych, na co zwrócić uwagę przy ich zakupie, jak dobrać tą odpowiednią i uniknąć produktów słabej jakości.

      Linki hamulcowe

      Hamulce rowerowe czy to szczękowe, v-brake czy tarczowe mechaniczne, do prawidłowej pracy potrzebują linki hamulcowej. Tego typu linka wykonana jest ze stali i zazwyczaj ma średnicę w okolicach 1,5 do 1,6 mm.

      Najtańsze wersje to linki galwanizowane, czyli takie pokryte warstwą cynku. Rozwiązanie to jest tanie, jednak charakteryzuje się najniższą trwałością i odpornością na warunki atmosferyczne, a co za tym idzie, nie zagwarantuje nam wysokiej jakości działania hamulca.

      Innym zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są linki wykonane ze stali nierdzewnej, które są zdecydowanie trwalsze i odporniejsze na niekorzystne warunki czy zabrudzenia. Linki hamulcowe mogą występować również w wersji pokrytej powłoką teflonową, która nadaje im lepszy poślizg poprzez zmniejszenie tarcia między linką a pancerzem.

      Oprócz samego materiału czy sposobu wykonania linki hamulcowej możemy wyróżnić tutaj także dwa główne rodzaje linek, pod względem ich zastosowania. Linki hamulcowe przeznaczone do rowerów MTB będą zakończone nieco większą końcówką, o walcowatym kształcie. Linki do hamulców szosowych będą z kolei zakończone nieco mniejszą i bardziej obłą końcówką. Jest to spowodowane nieco inną budową klamki hamulcowej w rowerach MTB a tych szosowych, przez co kształt końcówki linki musi się różnić.

      Linki przerzutkowe

      Tak samo jak w przypadku hamulców, również przerzutki rowerowe do prawidłowego działania wymagają specjalnej linki, która pozwoli na zmianę biegów poprzez ruch manetki i tym samym zmianę położenia przerzutki tylnej lub przedniej w rowerze. Średnica linki przerzutkowej oscyluje zazwyczaj w granicach 1,1 do 1,2 mm. Jest więc ona nieco cieńsza od linki hamulcowej, a to z tego względu, że nie musi ona przenosić tak dużej siły, jak ma to miejsce w przypadku hamulców mechanicznych. Ponadto dzięki nieco mniejszej średnicy znacznie płynniej przesuwa się ona w pancerzu, co w efekcie pozwala na bardziej precyzyjną pracę przerzutki.

      Pod względem materiału w linkach przerzutkowych stosuje się te same rozwiązania, co w linkach hamulcowych. Linki ze stali nierdzewnej będą optymalnym rozwiązaniem, a jeśli komuś zależy na jeszcze lepszej pracy, może wybrać linkę przerzutkową z powłoką teflonową.

      Kształt końcówki linki przerzutkowej jest uniwersalny i nie różni się w zależności od rodzaju roweru. Można więc przyjąć, że wybór odpowiedniej linki przerzutkowej jest nieco łatwiejszy niż w przypadku hamulców, ponieważ tutaj nie musimy skupiać się na rodzaju przerzutki, czy też jej zastosowaniu, gdyż występuje ona w jednej wersji.

      Rodzaje pancerzy rowerowych

      Pancerz rowerowy to kolejny nie mniej istotny element roweru, zaraz obok linki hamulcowej i przerzutkowej. Pancerz odpowiada za prawidłowe poprowadzenie linki po ramie lub w jej wnętrzu, a także za jej zabezpieczenie przed uszkodzeniem i niekorzystnymi warunkami zewnętrznymi. Dobrej jakości pancerz hamulcowy czy też przerzutkowy zapewni płynną i niezawodną pracę tych układów przez bardzo długi czas.

      Podobnie jak w przypadku linek rowerowych, pancerze również występują w dwóch głównych rodzajach, czyli jako pancerz hamulcowy oraz pancerz przerzutkowy. Różnią się one od siebie budową i innymi właściwościami, które są dostosowane do wymagań danego układu, czy to hamulcowego, czy przerzutkowego. Warto więc wiedzieć czym one się różnią i jak wybrać odpowiedni pancerz do swojego roweru.

      Pancerze hamulcowe

      Głównym zadaniem pancerzy hamulcowych jest odpowiednie prowadzenie linki hamulcowej, a także umożliwienie lince efektywnego przeniesienia siły hamowania z klamki hamulcowej na sam hamulec. Z tego względu pancerz hamulcowy będzie charakteryzował się wytrzymałą i odporną na ściskanie konstrukcją. Takie cechy były możliwe do osiągnięcia dzięki specjalnej budowie, gdzie metalowa spirala otoczona została dodatkową warstwą tworzywa. To pozwoliło osiągnąć bardzo dużą wytrzymałość pancerza, a jednocześnie zachować jego elastyczność, co jest niezbędne do prawidłowego prowadzenia linki i jej pracy.

      Pancerze hamulcowe występują w jednej wersji (zazwyczaj o średnicy 5 mm), więc nie ma tutaj miejsca na pomyłkę przy zakupie. Można jednak wybrać produkt tańszy, lub też zainwestować nieco więcej w pancerz wyposażony w dodatkową wkładkę, czy też specjalną powłokę teflonową. Wszystkie tego typu dodatki zmniejszają tarcie linki w pancerzu, co przekłada się na lepsze przeniesienie siły hamowania z klamki na hamulec, a co za tym idzie wyższą kulturę pracy całego układu.

      Pancerze przerzutkowe

      Pancerze przerzutkowe, mimo że z zewnątrz mogą wydawać się identyczne jak hamulcowe, to pod względem budowy są one zupełnie inne. Ten rodzaj pancerzy będzie miał nieco mniejszą średnicę (standard to 4 mm) dostosowaną do linki przerzutkowej, które również jest cieńsza niż linka hamulcowa. Ponadto budowa tego typu pancerza będzie zupełnie inna, gdyż nie mamy tutaj już metalowej spirali, a oplot wzdłużny wykonany z cienkich prętów zabezpieczonych tworzywem. Taka budowa pozwala osiągnąć zdecydowanie lepszą sztywność pancerza oraz płynność pracy linki w jego wnętrzu. Jest to więc bardzo ważna właściwość szczególnie w przypadku przerzutek, gdzie precyzja pracy jest kluczowa.

      Tak samo jak w przypadku innych pancerzy, możemy tutaj mówić o podstawowych wersjach lub też takich wyposażonych w specjalne powłoki teflonowe, lub inne, których zadaniem jest zmniejszenie tarcia linki i tym samym lepsza jej praca wewnątrz pancerza. Szczególnie w przypadku przerzutek, warto zainwestować w dobrej jakości pancerz, ponieważ tutaj precyzja pracy jest kluczowa do prawidłowego działania przerzutki.

      Linki i pancerze rowerowe - wszystko co musisz wiedzieć zdjęcie nr 3

      Co jeszcze jest potrzebne podczas wymiany pancerzy i linek w rowerze?

      Chcąc wymienić pancerz i linkę w swoim rowerze, warto pamiętać, że nie są to jedyne części, które będą nam potrzebne w tym procesie. Oprócz samych pancerzy i linek konieczny będzie również zakup odpowiednich końcówek do pancerzy oraz linki. Elementy te zapobiegają przed uszkodzeniem pancerzy i uszczelniają je oraz chronią linkę przed rozwarstwieniem się jej końcówki.

      Ponadto w przypadku hamulców typu v-brake musimy również pamiętać o zakupie tzw. fajki do hamulców v-brake, czyli metalowej rurki wygiętej w charakterystyczny łuk, która jest niezbędna do prawidłowej pracy i podłączenia linki do hamulca tego typu. Oprócz samej fajki trzeba zakupić również gumową osłonkę, którą montuje się zaraz obok fajki na samej lince. Jej zadaniem jest osłanianie linki przed zabrudzeniem i tym samym ochrona wnętrza pancerza hamulcowego, przed dostaniem się do jego wnętrza brudu.

      Przydatnym elementem mogą być także specjalne gumowe koraliki. Montuje się je bezpośrednio na lince, w miejscach, gdzie nie jest ona prowadzona przez pancerz. Koraliki te chronią ramę przed obijaniem się linki o nią, tym samych niwelując wszelkie tego typu dźwięki i chroniąc lakier przed uszkodzeniami.

      Chcąc samodzielnie wymienić w swoim rowerze pancerze i linki, potrzebne będą nam również odpowiednie obcinaczki do tego typu elementów. Narzędzie to musi w sposób precyzyjny uciąć te elementy, aby nie doprowadzić do zmiażdżenia końcówki pancerza czy też rozwarstwienia linki.

      Linki i pancerze rowerowe - wszystko co musisz wiedzieć zdjęcie nr 2

      Kiedy należy wymienić linki i pancerze rowerowe?

      Linki i pancerze rowerowe to elementy, które z czasem się zużywają. Jazda na rowerze w trudnych warunkach terenowych, czy też brak odpowiedniej konserwacji oraz dbania o rower, mogą przyczynić się do znacznie szybszego zużycia tych elementów.

      Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy należy wymienić pancerze i linki w swoim rowerze. Z pewnością jednak należy zrobić to wtedy, gdy widzimy, że nasze hamulce lub przerzutki zaczynają gorzej działać i nie jest to wina ich nieprawidłowej regulacji. Ponadto stan linek i pancerzy można bardzo łatwo sprawdzić, czy to dotykając powierzchni linki i oceniając, czy nadal jest ona odpowiednio śliska i czysta, czy też przeciągając ręcznie linkę przez pancerz i sprawdzając, czy przesuwa się ona płynnie w jego wnętrzu. Wszelki opór, jaki wyczujemy, czy też uszkodzenia pancerza powinny być sygnałem do wymiany tych elementów. Dzięki temu będziemy cieszyć się nienaganną pracą układu hamulcowego oraz napędu w naszym rowerze.