ID: 9639 - ProX
Zestaw Lamp Rowerowych - Przednia i Tylna Prox Aero Plus USB59.95 zł
Sprawdź produkt2025-04-15
Jazda na rowerze to świetny sposób na spędzenie wolnego czasu, trening czy też jako ekologiczny i zdrowy środek transportu na co dzień. Ważne jest jednak to, aby jeżdżąc na rowerze zadbać prawidłowo o swoje bezpieczeństwo. Podstawą jest tutaj bycie widocznym oraz widzenie tego co dzieje się na drodze. O ile w dzień niema z tym większych problemów, o tyle w nocy niezbędne jest posiadanie odpowiedniego oświetlenia rowerowego. Najlepsze lampki rowerowe pozwalają nam poruszać się bezpiecznie po zmroku i powinno to być podstawowe wyposażenie każdego rowerzysty, niezależnie od tego czy porusza się on po mieście, szutrami, lasem czy innymi bezdrożami. Dobrze dobrane lampki rowerowe pozwolą nam lepiej widzieć drogę, a jednocześnie będą sygnalizowały innym uczestnikom ruchu, że jesteśmy na drodze. W tym tekście przybliżymy bardziej tematykę oświetlenia rowerowego, to jak się przygotować przed zakupem odpowiedniej lampki rowerowej, czy warto kupić osobno przednie oświetlenie i tylna lampka, czy może zdecydować się na zestaw oświetlenia rowerowego. Na te oraz wiele innych pytań znajdziesz w poniższym tekście.
Widoczność rowerzysty to jeden z głównych czynników wpływających na bezpieczeństwo na drodze. Niestety jak pokazują statystyki, zaniedbania w tym temacie bardzo często prowadzą do poważnych wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, którzy przy zderzeniu z samochodem mają bardzo niskie szanse. Z tego też względu do tematu wyboru odpowiedniego oświetlenia rowerowego należy podejść na poważnie, szczególnie wtedy, gdy wiemy, że będziemy często jeździć po zmroku na rowerze.
Drugą ważną sprawą, oprócz tego, aby rowerzysta był widoczny dla innych uczestników ruchu, jest również to aby sam rowerzysta dobrze widział drogę przed sobą. Oświetlenie rowerowe musi więc spełniać dwa zadania i aby tak się stało, powinno być dobrane w prawidłowy sposób, do naszego stylu jazdy oraz terenu, w jakim się poruszamy na rowerze.
Posiadanie zestawu oświetlenia rowerowego, czyli przedniej lampki rowerowej oraz tylnego oświetlenia jest nie tylko kwestią bezpieczeństwa, ale również przepisów drogowych obowiązujących w Polsce. Według tych regulacji prawnych każdy rowerzysta poruszający się na rowerze zobowiązany jest do posiadania odblasków, przedniej lampki rowerowej o świetle białym lub żółtym oraz tylnej lampki o barwie czerwonej. Za brak takiego zestawu oświetlenia rowerowego można zostać ukaranym mandatem, nie mówiąc już o tym, że poruszanie się bez oświetlenia po zachodzie słońca jest bardzo niebezpieczne.
Chcąc wybrać najlepszą lampkę przednią, tylne oświetlenie rowerowe, czy też zestaw lampek rowerowych do wyboru mamy ogrom produktów różnych producentów. Aby trochę uporządkować sobie tą kategorię produktów, warto zapoznać się z podstawowym podziałem lampek rowerowych, jakie znaleźć można obecnie w ofercie wielu sklepów rowerowych.
ID: 9639 - ProX
Zestaw Lamp Rowerowych - Przednia i Tylna Prox Aero Plus USB59.95 zł
Sprawdź produktWyszczególnić można trzy podstawowe typy lampek rowerowych. Jest to przednia lampka rowerowa, tylna lampka rowerowa, a także zestaw oświetlenia rowerowego, który zawiera zarówno przednie oświetlenie jak i tylne. Dla pełni bezpieczeństwa i zgodności z obowiązującymi przepisami, każdy rower poruszający się po zmroku musi posiadać zarówno tylne oświetlenie jak i przednie oświetlenie rowerowe. Wybór jest więc kwestią naszych potrzeb, ponieważ zestawy są zazwyczaj dobrą opcją dla mniej wymagających użytkowników, z kolei zakup osobno, lampki przedniej oraz tylnej, daje większe możliwości, a także umożliwia wyborów naprawdę mocnych lampek wysokiej klasy, które nie występują zazwyczaj w zestawach.
Wiele osób zastanawia się jaką lampkę rowerową kupić. Wszystko to zależy od naszych potrzeb, a także tego, w jaki sposób oraz w jakim terenie jeździmy. Wymagania rowerzysty poruszającego się na co dzień po mieście, głównie w dzień będą zupełnie inne niż kolarza szosowego, czy też rowerzysty jeżdżącego w ciężkim terenie w górach, po zmroku, gdzie potrzeby i zagrożenia będą zupełnie inne. Chcąc wybrać najlepsze oświetlenie, które sprawdzi się podczas jazdy, trzeba w pierwszej kolejności ustalić własne potrzeby i oczekiwanie jakie mamy w stosunku do nowoczesnego oświetlenia rowerowego.
Pierwszym krokiem jest ustalenie stylu jazdy rowerem. Czy używamy roweru głównie jako środka transportu po mieście, jeździmy na rekreacyjne wycieczki za miasto, jesteśmy fanami kolarstwa szosowego, czy może posiadamy rowerów górski i szukamy lampki rowerowej do jazdy w trudnym terenie. Na tej podstawie dobierzemy moc lampki, rodzaj strumienia światła, czy inne dodatkowe funkcje i tryby. Lampka rowerowa powinna charakteryzować się również wodoodpornością a samo działanie lampki rowerowej powinno być niezawodne w każdych warunkach jazdy. Oświetlenie można również dobrać pod względem roweru na jakim jeździmy. Rynek oferuje takie produkty jak m.in. lampka rowerowa do gravelu, lampka rowerowa do trekkingu, lampka rowerowa do roweru szosowego, lampka rowerowa do MTB, lampka rowerowa dla dzieci, lampka rowerowa do miejskiego użytku i wiele innych. Warto także postawiać na sprawdzone markowe oświetlenie rowerowe takie jak oświetlenie rowerowe Knog blinder pro 600, Knog Plus Twinpack, Knog Blinder Road 400, czy też Bontrager Flare R City, Bontrager Ion Comp R
Mocne oświetlenie przednie oraz dobrze widoczna lampka tylna, to bardzo ważny aspekt bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze po zmroku. Z tego też względu jednym z podstawowych parametrów na jakie należy zwrócić uwagę przy zakupie lampki rowerowej do jazdy dziennej czy też mocnego światła rowerowego do jazdy po zmierzchu jest moc lampki, która wyrażana jest zazwyczaj w Lumenach. Podstawowe modele lampek przednich mają zazwyczaj moc światła do 300 lumenów, co jest wystarczające na warunki panujące na oświetlonych drogach miejskich. Lampka rowerowa z wysoką mocą między 300 a 500 lumenów sprawdzi się już całkiem dobrze podczas jazdy drogami czy ścieżkami rowerowymi za miastem, na nieoświetlonych obszarach. Jeśli jednak zależy nam na mocnym świetle, które doskonale oświetli nam drogę czy też chcemy jeździć w lesie lub górach, czyli w ciężkim terenie przednia lampka rowerowa z diodami LED powinna mieć moc przynajmniej 1000 lumenów, ale lepiej celować w modele oscylujące mocą w okolicach 2000 lumenów.
W temacie lampek tylnych, moc światła podawana jest w taki sam sposób. Tylne oświetlenie nie potrzebuje jednak tak mocnego światła, ponieważ jego zadaniem jest wyłącznie sygnalizowanie obecności rowerzysty na drodze. W związku z tym tylne lampki rowerowe będą miały zdecydowanie mniejszą moc światła, oscylującą w okolicach 20 - 300 lumenów. W większości przypadków lampka o mocy w okolicach 100 lumenów będzie wystarczająca, jednak gdy zależy nam na użytkowaniu jej również w dzień lub w ciężkich warunkach widoczności jak mgła, warto zainwestować w zaawansowany model o dużej mocy np. 200 lub nawet 300 lm.
Oprócz samej mocy duże znaczenie ma również mocny strumień światła, jaki generuje dane oświetlenie. W przypadku przednich lampek światło musi padać dość szeroko, jednocześnie mocno oświetlając sam środek pola widzenia. Tylna lampka rowerowa, powinna z kolei generować światło, które będzie dobrze widoczne z dużej odległości. Sporą zaletą będzie również duży kąt padania światła, co pozwala rowerzyście być widocznym nawet przez osoby znajdujące się z boku roweru, a niekoniecznie tylko te będące bezpośrednio za nim. Niektóre modele pozwalają na zabawę różnymi trybami oświetlenia, światło migające, szerokość wiązki itd. co pozwala dostosować lampkę do własnych potrzeb.
Lampka rowerowa do jazdy nocą może występować w różnych wersjach zasilania. Podstawowym rozwiązaniem, od którego obecnie coraz częściej się odchodzi, jest zasilanie na baterie. Tego typu lampki rowerowe zazwyczaj działają w oparciu o kilka baterii AA lub AAA. Rozwiązanie to może wydawać się dość praktyczne i proste, jednak są obecnie lepsze alternatywy. Jedną z nich jest zasilanie akumulatorowe, czy też zasilanie USB, które pozwala naładować przy pomocy ładowarki sieciowej, portu USB czy powerbanka daną lampkę. Dzięki temu możemy osiągnąć sporą moc lampki i wielokrotnie ją ładować, bez potrzeby wymiany ogniw.
W rowerach miejskich czy też trekkingowych często można się spotkać także z lampką rowerową z dynamem, czy też nowszym wynalazkiem jakim jest specjalna prądnica wbudowana w piastę roweru. To rozwiązanie jest bardzo praktyczne, ponieważ dopóki jedziemy to oświetlenie będzie działać bez końca. Minusem jest to, że mamy delikatny opór na kole i nie możemy użytkować tego oświetlenia na postoju, choć niektóre modele mają funkcję podtrzymania światła, która daje dodatkowe kilka minut na postoju.
W temacie montażu lampek wyróżnić można wiele systemów montażowych. Lampki rowerowe silikonowe mają gumowe obejmy, którymi mocuje się lampkę do kierownicy czy też sztycy roweru. Nieco bardziej zaawansowanym rozwiązaniem będą specjalne obejmy wykonane z tworzywa sztucznego. Niektórzy producenci tworzą także własne systemy montażu które zwiera później lampka rowerowa z mocowaniem na sztycy, lampka rowerowa z mocowaniem na bagażniku, lampka rowerowa z mocowaniem na kierownicę, mostku lub też pod mostkiem takie jak przykładowo system Blendr. Ponadto są również takie produkty jak lampka rowerowa z mocowaniem na kask.
Sprawdź również: Oświetlenie rowerowe ProX