Wymiana napędu Shimano Tourney - poradnik dla początkujących
2025-05-09

Napęd w rowerze to nic innego jak układ, który przenosi siłę z nóg rowerzysty na tylne koło, umożliwiając jazdę. Składa się na niego przede wszystkim korba, łańcuch, kaseta lub wolnobieg oraz mechanizmy przerzutek. W tym poradniku skupimy się na najpopularniejszym i budżetowym rozwiązaniu spotykanym w rowerach miejskich, trekkingowych i górskich niższej klasy - czyli napędzie Shimano Tourney z wolnobiegiem 6- lub 7-rzędowym, korbą na kwadrat oraz klasycznym łańcuchem Shimano HG40.
Kiedy warto wymienić napęd?
Zanim przejdziemy do konkretów - skąd wiadomo, że to już czas na wymianę? Objawy zużycia napędu to m.in.:
- przeskakiwanie łańcucha podczas pedałowania (zwłaszcza pod obciążeniem),
- nieregularna praca przerzutek mimo poprawnej regulacji,
- zauważalne zużycie zębów (ostre jak noże lub wręcz "brakujące" zęby),
- rozciągnięty łańcuch (mierzalne specjalną miarką).
Jeśli któryś z tych objawów występuje, wymiana całego napędu (łańcuch + korba + wolnobieg) będzie często najlepszym rozwiązaniem - poprawi kulturę pracy roweru i zwiększy żywotność nowych komponentów.
Co będziemy wymieniać?
W naszym przypadku wymieniamy:
- Korby Shimano Tourney (najczęściej FC-TY301 lub podobne, mocowane na kwadrat),
- Łańcuch Shimano HG40 - klasyczny łańcuch 6/7-rzędowy,
- Wolnobieg Shimano MF-TZ20/21/500 - 6 lub 7 rzędów, nakręcany na piastę.

Jakie narzędzia będą potrzebne?
To zależy, czy robimy to w warunkach domowych, czy w warsztacie, ale do podstawowej, bezpiecznej wymiany potrzebne będą:
- Ściągacz korby - niezbędny do demontażu korby z osi suportu (typu kwadrat).
- Klucz imbusowy (najczęściej 8 mm) - do odkręcenia śrub korby.
- Klucz do wolnobiegu - np. Shimano typu FR-1.2, pasuje do większości wolnobiegów 6-7-rzędowych.
- Klucz płaski lub nastawny - do użycia razem ze ściągaczem do wolnobiegu.
- Skuwacz do łańcucha - do demontażu starego łańcucha i ewentualnego skrócenia nowego.
- Przymiar do łańcucha (opcjonalnie) - do sprawdzenia zużycia starego łańcucha.
- Szczotki i odtłuszczacz - przy okazji warto wyczyścić resztę napędu.

Krok po kroku: jak wymienić napęd Shimano Tourney?
1. Demontaż łańcucha
- Jeśli nie ma spinki, używamy skuwacza, aby wypiąć ogniwo.
- Warto już teraz porównać długość starego łańcucha z nowym - ale o tym później.
2. Zdejmowanie korby
- Odkręcamy śrubę korby (imbus 8 mm).
- Używamy ściągacza korby - najpierw wkręcamy go ręką do końca w ramę korby, następnie dokręcamy śrubę ściągacza, aż korba zejdzie z osi.
- Powtarzamy z drugiej strony.
ID: 8247 - Shimano
Mechanizm korbowy Shimano TOURNEY 6/7/8rz czarny FC-TY301 42/34/24 170mm53.79 zł
Sprawdź produkt3. Demontaż wolnobiegu
- Zakładamy klucz do wolnobiegu w otwory wolnobiegu.
- Używamy klucza płaskiego lub dużego klucza nastawnego i odkręcamy go w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
- Czasem trzeba użyć sporej siły - warto mieć solidne imadło lub pomoc drugiej osoby.
4. Montaż nowych komponentów
- Wolnobieg: wkręcamy nowy ręką - sam się dokręci przy pierwszej jeździe.
- Korby: nakładamy na oś suportu, dokręcamy śruby mocujące.
- Łańcuch: zakładamy na największą zębatkę z przodu i największą z tyłu (bez przerzutek), dodajemy dwa ogniwa zapasu, ucinamy i łączymy za pomocą spinki lub skuwacza.
Kosztorys i dodatkowe uwagi
- Korba Shimano Tourney - od 50 do 80 zł
- Łańcuch Shimano HG40 - ok. 30-45 zł
- Wolnobieg Shimano MF-TZ500 - ok. 30-55 zł
- Narzędzia (jednorazowy zakup): od 70 do 120 zł za komplet
Na co zwrócić uwagę przy wymianie?
- Zgodność zębatek i łańcucha - do napędu 6/7-rzędowego stosujemy łańcuchy o szerokości wewnętrznej typowej dla tej liczby rzędów, np. HG40.
- Stan suportu - jeśli korby są mocno zużyte, warto sprawdzić, czy suport nie ma luzu. Może warto przy okazji wymienić.
- Zgodność wolnobiegu z przerzutką - Shimano Tourney ma swoje ograniczenia - najczęściej obsługuje maksymalnie 28-34 zęby z tyłu.
Jeśli masz rower z podstawowym napędem Shimano Tourney i zależy Ci na jego długowieczności i sprawnym działaniu, to regularna wymiana zużytych elementów napędu to najlepsza inwestycja. Napęd to serce roweru - nie warto czekać, aż zacznie niedomagać. Oczywiście jeśli wiążesz z rowerem przyszłość i chcesz aby służył dłużej - można rozważyć montaż lepszych komponentów niż te podstawowe Tourney. Wiązać to będzie się jednak z dodatkowym kosztem.
Chcesz, by rower jeździł jak nowy? Wymień napęd, nasmaruj łańcuch i ciesz się cichą, płynną jazdą. Pamiętaj też, że podstawą żywotności każdego napędu jest dbanie o jego stan i regularne czyszczenie.