Kategorie

    Produkty

      Napęd rowerowy jednorzędowy czy wielorzędowy?

      2025-02-27

      Napęd rowerowy jednorzędowy czy wielorzędowy?

      Jeśli uwielbiasz spędzać czas na rowerze szosowym, trekkingowym lub gravelerze, w pewnym momencie zadasz sobie pytanie, jaki napęd rowerowy jest najlepszy? Jego wybór ma w końcu kluczowe znaczenie dla komfortu i efektywności jazdy. Spośród jakich opcji możesz wybierać? Czym różnią się od siebie mechanizmy, wprawiające jednoślad w ruch? Czy warto postawić na napęd jednorzędowy, czy może lepiej wybrać napęd wielorzędowy? Zagłębmy się w temat w poszukiwaniu odpowiedzi na te i inne pytania.

      Napęd jednorzędowy, dwurzędowy i trzyrzędowy. Czym się od siebie różnią?

      Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jaki napęd rowerowy wybrać, warto zacząć od ustalenia, co je od siebie odróżnia. Rodzaj, do którego zaliczamy poszczególny układ, zależy od liczby zębatek na przedniej korbie. W napędzie jednorzędowym (1x) z przodu znajduje się tylko jedna tarcza. Napęd wielorzędowy, czyli układ dwurzędowy (2x) lub trzyrzędowy (3x), charakteryzuje się obecnością odpowiednio dwóch i trzech blatów.

      Napęd jednorzędowy - charakterystyka układu

      Pod lupę weźmy najpierw napęd jednorzędowy. W mechanizmie tego typu nie ma przedniej przerzutki, dzięki czemu układ jest prostszy, lżejszy i mniej awaryjny. Jednoślady, w których występuje mechanizm napędowy (1x), wyposażone są w kasety rowerowe o szerokim zakresie przełożeń. To rozwiązanie umożliwia zarówno wygodne pokonywanie stromych podjazdów, jak i szybką jazdę po płaskim terenie. Napęd rowerowy z jedną tarczą z przodu ma oczywiście pewne ograniczenia. Charakteryzuje go mniejszy zakres przełożeń, niż w przypadku napędu wielorzędowego. Większe skoki między przełożeniami mogą utrudnić utrzymanie kadencji rowerowej na optymalnym poziomie.

      Kiedy warto wybrać napęd jednorzędowy?

      Napęd jednorzędowy to rozwiązanie stosowane wtedy, gdy priorytetem nie jest zmiana przełożeń w szerokim zakresie, tylko prostota układu, szybkość i łatwość obsługi. Jego zaletą jest też mniejsza podatność na awarie i niższa waga. Węższy zakres przełożeń w porównaniu do napędów wielorzędowych nie jest optymalnym rozwiązaniem w przypadku jazdy w zróżnicowanym terenie. Mechanizm jednorzędowy występuje często w rowerach miejskich i trekkingowych.

      Zalety i wady napędu wielorzędowego

      Napędy wielorzędowe dzielimy oczywiście na te, które wyposażone są w dwie (napęd dwurzędowy) i trzy tarcze z przodu (napęd trzyrzędowy). Mechanizmy takie mają sporo zalet. Należą do nich przede wszystkim:
      • Szeroki zakres przełożeń - pozwala na precyzyjne dostosowanie oporu pedałowania do warunków terenowych
      • Płynniejsza zmiana biegów - przekłada się ona na wyższy komfort jazdy zwłaszcza w trudnym terenie
      • Lepsza kontrola nad prędkością - napęd dwurzędowy i trzyrzędowy sprawia, że utrzymanie optymalnej kadencji jest łatwiejsze
      • Wszechstronność - mechanizmy wielorzędowe sprawdzają się podczas pokonywania zróżnicowanych tras rowerowych
      • Wydajność - możliwość optymalnego dostosowania układu napędowego do własnych potrzeb i upodobań przekłada się na większą efektywność treningu kolarstwa terenowego, górskiego, ale i szosowego.

      Jak wiadomo, nie ma róży bez kolców, dlatego też napęd dwurzędowy i napęd trzyrzędowy musi mieć jakieś wady. Oto one:

      • Waga - większy ciężar układu wynika z większej liczby zębatek
      • Bardziej skomplikowana obsługa - mechanizm 2x czy 3x wymaga większej uwagi ze strony rowerzysty
      • Większa podatność na awarie - wieloelementowy napęd dwurzędowy i trzyrzędowy to wyższe ryzyko problemów technicznych, których można uniknąć dzięki regularnemu czyszczeniu i regulacji jego elementów.
      • Wyższe koszty - napędy wielorzędowe są zwykle droższe zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu
      • Mniej płynna zmiana biegów - przy dużych różnicach między przełożeniami zmiany mogą być dużo bardziej odczuwalne.
      Napęd rowerowy jednorzędowy czy wielorzędowy? zdjęcie nr 2

      Kiedy wybrać napęd wielorzędowy?

      Napęd wielorzędowy to rozwiązanie, w które wyposażone są często rowery górskie, szosowe, gravelery. Większa liczba przełożeń przekłada się na pełniejszą kontrolę nad biegami, co ma kluczowe znaczenie zwłaszcza podczas intensywnego treningu kolarskiego. Napęd dwurzędowy lub trzyrzędowy nie sprawdza się najlepiej natomiast w rowerach miejskich, lub takich, które wykorzystywane są do jazdy rekreacyjnej. W sytuacjach tych liczy się przede wszystkim prostota obsługi, a skomplikowany mechanizm 3x i 2x może być zbędny, a do tego znacznie zwiększa wagę roweru.

      Podsumowanie - który napęd wybrać?

      Opisane wyżej systemy mają swoje zalety i wady. Jak więc zdecydować, czy lepszy jest napęd jednorzędowy, czy wielorzędowy? Decyzję tę należy podjąć w oparciu o styl jazdy i osobiste preferencje. Napęd jednorzędowy jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które cenią prostotę, niezawodność i mniejszą wagę roweru. Doskonale sprawdzi się w rowerach, którymi porusza się po mniej zróżnicowanym terenie, gdzie liczy się niska awaryjność i łatwa obsługa.

      A co z napędem wielorzędowym? Mechanizm 2x i 3x to zdecydowanie lepsza opcja dla kolarzy, którzy potrzebują większej precyzji w doborze przełożeń. Szeroki zakres biegów jest kluczowy podczas pokonywania długich tras lub jazdy w terenie pełnym długich podjazdów lub stromych zjazdów.