ID: 10768 - Shimano
Mechanizm korbowy Shimano CUES FC-U6000 11/10/9 rzędów 175 mm 40T216.00 zł
Sprawdź produkt2025-02-27
Jeśli uwielbiasz spędzać czas na rowerze szosowym, trekkingowym lub gravelerze, w pewnym momencie zadasz sobie pytanie, jaki napęd rowerowy jest najlepszy? Jego wybór ma w końcu kluczowe znaczenie dla komfortu i efektywności jazdy. Spośród jakich opcji możesz wybierać? Czym różnią się od siebie mechanizmy, wprawiające jednoślad w ruch? Czy warto postawić na napęd jednorzędowy, czy może lepiej wybrać napęd wielorzędowy? Zagłębmy się w temat w poszukiwaniu odpowiedzi na te i inne pytania.
Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jaki napęd rowerowy wybrać, warto zacząć od ustalenia, co je od siebie odróżnia. Rodzaj, do którego zaliczamy poszczególny układ, zależy od liczby zębatek na przedniej korbie. W napędzie jednorzędowym (1x) z przodu znajduje się tylko jedna tarcza. Napęd wielorzędowy, czyli układ dwurzędowy (2x) lub trzyrzędowy (3x), charakteryzuje się obecnością odpowiednio dwóch i trzech blatów.
Pod lupę weźmy najpierw napęd jednorzędowy. W mechanizmie tego typu nie ma przedniej przerzutki, dzięki czemu układ jest prostszy, lżejszy i mniej awaryjny. Jednoślady, w których występuje mechanizm napędowy (1x), wyposażone są w kasety rowerowe o szerokim zakresie przełożeń. To rozwiązanie umożliwia zarówno wygodne pokonywanie stromych podjazdów, jak i szybką jazdę po płaskim terenie. Napęd rowerowy z jedną tarczą z przodu ma oczywiście pewne ograniczenia. Charakteryzuje go mniejszy zakres przełożeń, niż w przypadku napędu wielorzędowego. Większe skoki między przełożeniami mogą utrudnić utrzymanie kadencji rowerowej na optymalnym poziomie.
ID: 10768 - Shimano
Mechanizm korbowy Shimano CUES FC-U6000 11/10/9 rzędów 175 mm 40T216.00 zł
Sprawdź produktNapęd jednorzędowy to rozwiązanie stosowane wtedy, gdy priorytetem nie jest zmiana przełożeń w szerokim zakresie, tylko prostota układu, szybkość i łatwość obsługi. Jego zaletą jest też mniejsza podatność na awarie i niższa waga. Węższy zakres przełożeń w porównaniu do napędów wielorzędowych nie jest optymalnym rozwiązaniem w przypadku jazdy w zróżnicowanym terenie. Mechanizm jednorzędowy występuje często w rowerach miejskich i trekkingowych.
Jak wiadomo, nie ma róży bez kolców, dlatego też napęd dwurzędowy i napęd trzyrzędowy musi mieć jakieś wady. Oto one:
ID: 8246 - Shimano
Mechanizm korbowy Shimano TOURNEY 6/7/8rz Czarny FC-TY301 48/38/28 170mm53.90 zł
Sprawdź produktOpisane wyżej systemy mają swoje zalety i wady. Jak więc zdecydować, czy lepszy jest napęd jednorzędowy, czy wielorzędowy? Decyzję tę należy podjąć w oparciu o styl jazdy i osobiste preferencje. Napęd jednorzędowy jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które cenią prostotę, niezawodność i mniejszą wagę roweru. Doskonale sprawdzi się w rowerach, którymi porusza się po mniej zróżnicowanym terenie, gdzie liczy się niska awaryjność i łatwa obsługa.
A co z napędem wielorzędowym? Mechanizm 2x i 3x to zdecydowanie lepsza opcja dla kolarzy, którzy potrzebują większej precyzji w doborze przełożeń. Szeroki zakres biegów jest kluczowy podczas pokonywania długich tras lub jazdy w terenie pełnym długich podjazdów lub stromych zjazdów.