ID: 7054 - iBike
Zestaw linek i pancerzy przerzutek i hamulców rowerowych - przód i tył + końcówki29.99 zł
Sprawdź produkt2024-09-29
Czy wiesz, że pierwsze przerzutki pojawiły się już w latach 30. XX wieku? Ich wprowadzenie do Tour de France w 1937 roku zrewolucjonizowało kolarstwo, umożliwiając zawodnikom zmianę biegów podczas jazdy. Dziś, dzięki nowoczesnym technologiom, przerzutki są bardziej precyzyjne i niezawodne niż kiedykolwiek wcześniej. W tym artykule pokażemy, jak samodzielnie wyregulować przerzutki, oszczędzając czas i pieniądze na wizytach w serwisie rowerowym.
Przed rozpoczęciem regulacji przygotuj niezbędne narzędzia - klucz imbusowy 5 mm, wkrętak krzyżakowy oraz szczypce do przytrzymania linki. Warto też zainwestować w stojak serwisowy, ułatwiający pracę poprzez unieruchomienie roweru i umożliwienie swobodnego obracania korbą.
Najczęstsze problemy z przerzutkami to opóźniona zmiana biegów, spadający łańcuch czy hałas podczas jazdy. Pamiętaj jednak, że nie zawsze sama regulacja wystarczy - czasem konieczna jest wymiana zużytych części, takich jak linki czy pancerze.
ID: 7054 - iBike
Zestaw linek i pancerzy przerzutek i hamulców rowerowych - przód i tył + końcówki29.99 zł
Sprawdź produktTylna przerzutka, mimo bardziej skomplikowanej budowy, jest zwykle łatwiejsza w regulacji. Główne elementy to śruby oznaczone literami H i L (regulujące zakres ruchu przerzutki), śruba B (odległość od kasety) oraz śruba baryłkowa (napięcie linki).
Regulację rozpocznij od ustawienia łańcucha na najmniejszej zębatce z tyłu i największej z przodu. Poluzuj linkę i ustaw śrubę H tak, aby kółko przerzutki znalazło się w jednej linii z najmniejszą zębatką. Następnie przełóż łańcuch na największą zębatkę z tyłu i wyreguluj śrubę L, aby kółko przerzutki ustawiło się równo z tą zębatką.
Teraz czas na naciągnięcie linki i dokładne dostrojenie. Przykręć linkę do przerzutki, a następnie użyj śruby baryłkowej do precyzyjnego ustawienia. Sprawdź, czy biegi zmieniają się płynnie na całej kasecie.
Częste błędy to zbyt mocne dokręcanie śrub czy ignorowanie stanu pancerzy i linek. Pamiętaj, że czasem wystarczy delikatna korekta, aby poprawić działanie przerzutki.
ID: 8470 - Shimano
Zestaw kółek przerzutki tylnej Shimano SIS/Tourney RD-TY22/30 10T8.89 zł
Sprawdź produktPrzednia przerzutka, mimo prostszej budowy, bywa trudniejsza w regulacji. Ważne jest odpowiednie ustawienie wysokości (1-3 mm nad największą tarczą) i kąta równoległego do zębatek.
Zacznij od ustawienia łańcucha na najmniejszej tarczy z przodu i środkowej z tyłu. Śrubą L ustaw wewnętrzną płytkę przerzutki tak, aby niemal dotykała łańcucha. Następnie przerzuć na największą tarczę i wyreguluj śrubę H, aby zewnętrzna płytka była blisko łańcucha, ale nie ocierała o niego.
Mikroregulację przeprowadź za pomocą śruby baryłkowej, eliminując ocieranie łańcucha o przerzutkę na skrajnych przełożeniach.
Warto wspomnieć o trymowaniu - funkcji dostępnej w niektórych manetkach, pozwalającej na delikatne przesunięcie przerzutki bez zmiany biegu, eliminując ocieranie przy skośnym ułożeniu łańcucha.
ID: 7384 - Shimano
Przerzutka tylna 6/7 rzędowa Shimano Tourney RD-TY300 na śrubę31.89 zł
Sprawdź produktRegulacja przerzutek może się nieco różnić w zależności od typu roweru. W rowerach górskich często mamy do czynienia z większym zakresem przełożeń, wymagającym precyzyjniejszego ustawienia. Z kolei w rowerach szosowych istotna jest płynność zmiany biegów przy wysokich kadencjach.
Pamiętaj o wpływie przekosu łańcucha na regulację. Ekstremalne kombinacje (np. największa tarcza z przodu i największa zębatka z tyłu) mogą powodować ocieranie, którego nie da się wyeliminować samą regulacją.
W przypadku elektronicznych systemów przerzutek, takich jak Shimano Di2 czy SRAM AXS, regulacja odbywa się głównie poprzez dedykowane aplikacje. Są one bardziej precyzyjne i mniej podatne na rozregulowanie, jednak wciąż wymagają okresowej kontroli i kalibracji.
Regularne czyszczenie i smarowanie napędu zapewnia długotrwałe, bezproblemowe działanie przerzutek. Po każdej jeździe w błocie czy deszczu warto oczyścić przerzutki i nasmarować ruchome części.
Regulację przerzutek warto przeprowadzać co kilka miesięcy lub po przejechaniu około 1000 km. Jednak jeśli zauważysz problemy z płynnością zmiany biegów, nie czekaj - im szybciej zareagujesz, tym mniejsze ryzyko uszkodzenia komponentów.
Pamiętaj, że niektóre problemy mogą wynikać ze zużycia części. Regularnie sprawdzaj stan linek, pancerzy i kółek przerzutki. Ich wymiana może okazać się konieczna dla zapewnienia optymalnego działania napędu.
Umiejętność samodzielnej regulacji przerzutek to cenna wiedza dla każdego rowerzysty. Pozwala zaoszczędzić na wizytach w serwisie, ale przede wszystkim zapewnia optymalną pracę napędu w każdych warunkach. Pamiętaj jednak, że w przypadku poważniejszych problemów lub braku pewności co do swoich umiejętności, zawsze warto skonsultować się z profesjonalnym mechanikiem rowerowym.
Nie bój się eksperymentować i doskonalić swoje umiejętności - każda regulacja to kolejna lekcja w fascynującej dziedzinie rowerowej mechaniki!